Tuesday, 29 January 2013

sometimes


bila bergaduh saya diam ,
bila sakit saya pendam ,
bila nak menangis saya tahan ,
sekarang cuba awak nilai..
betapa saya sedang jaga hati awak.
p/s : Kadang kita menjauh dari seseorang, bukan kerana kita tak mengambil berat tentang si dia, tapi sebab kita sedar yang dia tak pernah menghargai kehadiran kita.

Monday, 28 January 2013

CAN U ?


 
saya seorang yang ringkas. cuba untuk lebih memahami. kalau saya suka, saya akan tunjukkan yang saya suka. kalau ada sesuatu yang mengganggu fikiran, saya lebih suka untuk berterus terang. kadang-kadang, kita rasa marah, kita rasa gelisah, kita rasa sedih dengan seseorang tu kerana dia dah berjaya menapak dan mendarat di hati kita. bukan senang untuk menyukai, lebih-lebih lagi bagi seorang perempuan yang dah lama meninggalkan dunia "cinta" ni. sepatutnya kita faham, apabila kita ingin kenali seseorang dengan lebih rapat bermakna kita telah bersedia untuk disakiti dan dilukai kerna itu lumrah kehidupan. kalau kita menyukai seseorang dengan keikhlasan, mintalah dengan yang empunya keseluruhan hati. mintalah dengan Allah. PERCAYA. itu yang perlu kita terapkan dlam diri. ada sesuatu yang tidak boleh kita kongsi dengan orang lain, hanya Allah yang layak jadi pendengar. mengadulah padaNya. ingat... kita makhluk kerdil. kenapa perlu mencari kesempurnaan dalam diri seseorang sedangkan Allah ciptakan makhlukNya dgn sebaik-baik kesempurnaan.

p/s : its okay to miss someone. you're normal. its okay. tell HIM the owner of all hearts.

Saturday, 26 January 2013

mudah

Beragama itu mudah.
Bercinta juga mudah.
Tidak payah dan tidak perlu ditambah-tambah.
Aku pernah mendengar kisah orang meredah lautan api demi cinta.
Aku pernah mendengar orang memanjat gunung tinggi demi cinta.
Aku mahu menjadi kekasih yang berkorban demi cinta selagi tidak menyusahkan.

Contohnya, jika satu hari aku ditakdirkan untuk membelikan kekasihku makanan atas alasan dia tidak ada upaya (wang, pengangkutan dsb), aku akan lakukan. Dengan penuh semangat dan berazam untuk memikatnya.

Tetapi jika dia ada upaya, aku tidak akan menyusahkan diri aku untuk bersusah-susah. Biar dia berjuang sendiri, ketika aku juga sedang berjuang dalam hati.
... kecuali hanya selepas dia menjadi isteriku. Sekarang, mahu saja aku katakan kepadanya, "lamarlah aku!"

Romantisme? Persetankan! 

credit to : abg Khalil Zaini

yakin


Saya yakin setiap apa yang terjadi dalam hidup saya, itulah yang terbaik ALLAH berikan untuk saya. Hanya Dia mengetahui segala-galanya.

Friday, 25 January 2013

"redha" over everything


I’m the girl your ex girlfriend will hate, your mom will love, and that you will never forget. weeeeeeeee~~"

p/s : its how we see things. its what decision we chose. its how we appreciate. 
its how we handle things. it is when, we "redha" over everything.

Wednesday, 23 January 2013

Tabah !

Amalan yang boleh membuatkan sesiapa  menjadi tabah walau dalam masa yang singkat.
 
1)      Memaafkan seseorang.
Maaf. Maafkanlah orang yang menyakiti hati dan perasaanmu dan kau akan rasa ketenangan itu.
“Jadilah engkau pemaaf, dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” Surah Al-A’raf : 199.
2)      Bermuhasabah diri
Walaupun kita sendiri tahu sebenarnya memang bukan 100% salah kita, tak apa. Biarkan apa kata orang. Biarkan orang sekeliling menuding jari kepada kita. Ingatlah, tidak mati dek keji. Mari kita bersama-sama bermuhasabah diri. Fikir kembali apa sikap buruk kita. Kita perbaiki diri kita sendiri. Kita buang sedikit demi sedikit sikap buruk kita. Insyallah..
3)      Berprasangka baik
Allah berfirman:
“Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kalian mengejek sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.” (QS. Al-Hujurat : 12).
Bila kita ditinggalkan, kita pastinya ada sedikit syak wasangka terhadap sang mantan. Mesti ada. Walaupun sedikit. Beginilah, jika benar apa kata orang, jika benar apa yang kita prasangka sebelum ni sebenarnya kenyataan, lupakan. Cuba berprasangka baik.
Tanamkan dalam hati sendiri ‘ ada hikmah di sebalik semua ini’. Jangan sesekali menyerang atau mencetuskan pergaduhan hingga melibatkan orang sekeliling. Buruk padahnya. Ingat, Allah Maha Mengetahui yang disembunyikan dan yang tersirat. Jangan risau.
4)      Berserah segalanya pada yang Maha Esa.
Jangan terburu-buru mengejar cinta. Berhenti seketika. Toleh ke belakang, mungkin ada yang sedang mengejar anda, siapa tahu?
Kadang-kadang orang yang kita sayang, 9 atau 10 tahun pun, kalau sememangnya bukan jodoh kita, sekuat mana pun kita pertahankan, sedaya mana pun kita usaha, kita hanya merancang. Allah yang menentukan. Percaya pada ketentuan Allah. Percaya pada hukum Allah. Insyallah, Allah tidak akan menguji hambanya jika Dia tahu kita tidak mampu menghadapinya. Anggap la ini ujian dari Allah.



P/s : Bangkitlah wahai wanita. Jangan sesekali tunjuk di depan semua orang kita lemah. Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita damba, Insyallah, Allah akan temukan kita dengan orang yang mendambakan kita. Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita sayang, Insyallah moga Allah temukan kita dengan orang yang sayangkan kita. Semuanya kuasa Allah. Percayalah..

doa selamat dunia dan akhirat


"Ya Allah ya Tuhan kami, kami mohon keselamatan agama, kesihatan jasmani, bertambahnya ilmu dan berkat rezeki, dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat ketika mati, dan memperoleh ampunan setelah mati. Ya Allah, mudahkanlah kami pada gelombang sakaratul maut. Bebaskanlah kami dari azab neraka-Mu dan memperoleh ampunan ketika kami dihisab"

* "Ya Allah Tuhan kami, janganlah Engkau sesatkan kami sesudah mendapat petunjuk, berilah kami rahmat dari sisi-Mu. Kerana sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemurah." -----

* "Ya Allah Tuhan kami, berilah kami kebahagiaan di dunia dan kesejahteraan di akhirat, dan hindarkanlah kami dari seksa api neraka."
p/s : Salam Maulidur Rasul :)

dan hari ini aku masih bisa tersenyum



Bila kita melepaskan sesuatu Kerana ingin mendapatkan Keredhaan allah, 
suatu hari nanti allah akan datangkannya 
dengan jalan yang halal lagi diredhai & diberkatinya...
insyaallah

Monday, 21 January 2013

CORETAN RASA

"dalam setiap buku di mana setiap kata-katanya itu, aku rasakan menyentuh dan menyemarakkan rasa. aku gariskan dibawahnya dengan sebatang karbon.

dan kau adalah karya di mana kesemua aksara-aksaranya menaungi satu garisan melintang berterusan. terbentuk hasil sebuah kegaguman. dari mula abjad pertama hingga ke penghujung noktah muka surat. tanpa putus-putus dan bengkang-bengkok, garisan ini setia memahat rasa kagum dan teruja akan kehadiran kau dalam bentuk-bentuk abjad. yang seakan-akan menjadi majis apabila dilaungkan kuat. dan seakan-akan fantasi yang bergema dalam hati apabila dibaca secara diam.

kau tidak sempurna. tetapi cukup mendatangkan kesan terhadap aku yang juga tidak sempurna.

usah kau tanya mengapa aku tuliskan tentang ini kerna aku belum cukup petah untuk terangkan. yang utama, yang perlu kau tahu adalah segenap rasa ini wujud sendiri, tanpa sedikit aku rancang. sebuah perasaan yang semakin aku biar dan mahu endahkan, semakin kuat ianya menebak terus dalam hati."

 p/s : cari aku bila kau bersedia, lupakan aku bila ternyata aku hanya sudut sipi di ruangan hati

AKU

Aku bakal insan yang disayangi. Yang tiada berharta, mahupun rupa. Agamanya jga tidak setebal kabus. Namun, sudah bersedia. Untuk hidup mati bersama. Susah senang berdua.
Aku bakal isteri. Diriku tahu Allah sedang mendekatkan aku kepadaNya. Allah sedang memerhatikan perhubungan yang dikhuatiri akan renggang hubunganku terhadapNya di saat diri lalai dalam pelukan. Iman semakin pudar kerana ungkapan kasih. 
Aku bakal pelengkap sunah. Aku bersedia untuk saling beringat setiap masa. Supaya tidak lalai kepada yang mengurniakan cinta. Supaya tidak alpa kepada yang mengurniakan kasih ini.
Aku bakal ibu kepada anak-anak. Aku bersedia untuk corakkan mereka bersama. Menyelitkan iman dan takwa dalam hati mereka. Menyerapkan Al-Quran dan Hadis dalam rohani ini. Agar mereka lebih berguna, menjadi tentera Fisabilillah, tiada terkira syahidnya.

Sunday, 20 January 2013

"I chose to love you in silence, 
for in silence I find no rejection."

Saturday, 19 January 2013

biarkan gambar berbicara







tiba masanya bila hati ini berkata "penat", saat itu izinkan aku untuk terus hilang.

Saturday, 12 January 2013

tempat menarik sekitar Putrajaya

Lets check out !

- botanical garden
- wetland park
- putra mosque
- putra bridge
- agriculture heritage park
- Tuanku Mizan Zainal Abidin Mosque






ALAMANDA maybe? HAHA

kita percaya kerana kita ada Tuhan

Faith makes all things possible...
Hope makes all things work....
Love makes all things beautiful..
May you have all of the three...

semoga Allah tunjukkan yang terbaik dari yang terbaik
 

jgn tanya kenapa..
sedang keliru.
walau tak kenal sangat dengan dia tapi ada satu rasa.
not sure.
loadinggggggggggggg

LAWAK PAGI AHAD

Nurul : awak... Tolong ajar saya buat
facebook boleh tak?

Firdaus : Boleh. awak dah ada depan
komputer ke?

Nurul : Dah. saya dah ada email pun.

Firaus : Cantekk! Ok, skrg awak bukak
browser firefox atau internet explorer.

Nurul : Browser tu ape?

Firdaus : Laa. awak klik menu start, lepastu
cari tulisan internet explorer.

Nurul : Lepastu?

Firdaus : Kat kotak paling atas, awak type
www.facebook.com pastu enter.

Nurul : Oke! Lepastu wak?

Firdaus : Kalo dah keluar gambar, awak isi
form pendaftaran sesuai yg ada.

Nurul : Isi yang mana wak? Takde pape pun
kat page ni.

Firdaus : Takkan la takde pape? Kat page tu
tulis apa?

Nurul : Paling atas cuma ada tulisan ‘the
page cannot be displayed’.

Firdaus : Oh! awak salah tulis dari awal tu.

Nurul : Betul la saya type,
www.facebook.com .

Firdaus : Hmmmm, mungkin connection
internet awak mati kot.

Nurul : Eh? Kene ada internet ye? Rumah
saya takde internet

Firdaus : Cisss. Senget! Jari saya sampai
lebam kasi tau awak. Rupenye rumah awak
takde internet.

Nurul : Hehe. Takpe la. Nanti kalau saya
pergi cyber cafe saya sms awak lagi ye.
Thanks ye.

Firdaus : okey, email awak ape weh?

Nurul : www.minumankoko@yahoo.com
Ada kawan saya buatkan. Saya belum pernah
buka lagi.

Firdaus : Laa.. Mana ade email pakai ‘www’
kat depan. Alahaiii..

Nurul : www tu ape wak?

Firdaus : Waalaikumusalam Warahmatullahi
Wabarakatuh~
 
 
baca sambil gelak sorang2 depan laptop.
ouchhh, laparnye ! yg ada timbunan kertas2 rph . -,-

dia yang berbicara tanpa suara

My photo
Hidayah perlu dicari, bukan dinanti.berbicaralah dgn-Nya walau tnpa suara. disini dimana aku cuba lari dari dunia realiti.

halaman menarik

bUat bAkaL suaMi ku !

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
tidak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi sekiranya
kita cinta kepada Allah
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya
Sekiranya
kita cinta kepada manusia
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yang kita cintai
Tetapi sekiranya
kita cinta kepada Allah
kita akan turut mencintai orang yang
melabuhkan cintanya kepada Allah juga
Ya Allah
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku
Maka
campakkanlah ke dalam hatiku
cinta kepadanya adalah kerana-Mu
dan campakkanlah ke dalam hatinya
cinta kepadaku adalah kerana-Mu jua
Namun
andainya dia bukanlah jodoh yang
ditetapkan olehMu kepadaku
berikanlah aku kekuatan
agar pasrah
dalam mengharungi ujian
yang Dikau berikan kepadaku..